جراحی میوم رحم در اصفهان

جراحی میوم رحم در اصفهان : اغلب پزشکان توصیه می‎کنند زنان از سن بلوغ پزشک متخصص زنان خود را داشته باشند و در بازه‎های زمانی مشخص به آن مراجعه نمایند تا مورد معاینه‎ی دقیق قرار گیرند. حتی در صورتی که فرد علائم بیماری خاصی را در خود مشاهده نکند ضروری است در زمان تعیین شده برای چکاپ سلامتی خود به پزشک مراجعه نماید زیرا برخی از بیماری‎ها ممکن است در دوره‎ی نهفتگی خود قرار داشته باشند و یا به طور کلی علائمی نداشته باشند در چنین شرایطی تنها پزشک متخصص می‎تواند با معاینه و یا در مواردی انجام آزمایشات لازم ببیماری فرد را تشخیص دهد. همچنین این معاینات از بروز برخی بیماری‎هایی که فرد شرایط زمینه‎ای آن را دارد پیشگیری می‎کند. یکی از بیماری‎های زنان که ممکن است با علائم چندانی همراه نباشد فیبروم رحم است. فیبروم رحم و یا میوم رحم توده‎ای خوش خیم است که در بافت عضلانی رحم ایجاد شده و به سمت داخل و یا خارج از رحم رشد می‎کند. این بیماری در زنان بسیار شایع است و در سال‎های باروری زنان ابتلا به آن افزایش می‎یابد.

انواع فیبروم رحم

فیبروم‎های رحمی بر اساس سایز، میزان پیشرفت آن‎ها و موقعیت قرار گیری در رحم به چند نوع تقسیم‎بندی می‎شوند.

از انواع میوم رحمی می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

• میوم‎های خارج رحم

این میوم‎ها که به میوم ساب سروزال نیز معروف‎اند در خارج از رحم رشد می‎کنند. این دست از میوم‎ها عوارضی چون افزایش خون‎ریزی در دوران قاعدگی را به همراه ندارند.

• میوم اینترامورال

این نوع میوم‎ها در داخل بافت عضله رحم رشد می‎کنند و برخلاف نوع قبل موجب افزایش خون‎ریزی در عادت ماهیانه می‎شوند.

• میوم ساب موکوزال

میوم ساب موکوزال در داخل حفره‎های رحم رشد می‎کنند و سبب افزایش خون‎ریزی ماهانه می‎شوند.

علت ایجاد فیبروم رحم

اگرچه هنوز علت قطعی برای ابتلا به این بیماری مشخص نشده است اما برخی عوامل مانند ژنتیک و هورممون‎ها در بروز فیبروم رحمی تاثیر بسیاری دارد. به نحوی که زنانی با سابقه‎ی ارثی فیبروم رحم بیش از دیگران در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. همچنین زنان ورزشکار کمتر از دیگران امکان ابتلا به میوم رحمی دارند.

علائم فیبروم رحم

فیبروم‎های رحم می‎تواند با علائمی زیر بروز یابند:

• خون‎ریزی شدید
  • خون‎ریزی طولانی مدت
  • درد و فشار در ناحیه‎ی لگن
  • کم خونی و عوارض آن
  • بزرگ شدن شکم
  • درد در حین رابطه‎ی جنسی
  • اختلال در ادرار
  • یبوست

البته لازم به ذکر است این فیبروم‎ها در سایزهای مختلف بروز می‎یابند و بنا به پیشرفت آن‎ها ممکن ایت علائمی نداشته باشند و یا با علائم مختلفی همراه باشند.

انواع درمان میوم رحم در اصفهان

میوم‎های رحم همانطور که مطرح شد توده‎های خوش خیم و غیر سرطانی هستند که برای فرد ایجاد مشکل می‎کنند بنابراین ضروری است به محض تشخیص مورد درممان قرار گیرند. روش درمان این فیبروم‎ها بنا به میزان بزرگی آن و موقعیت قرار گیری آن‎ها توسط پزشک تعیین می‎شود. از انواع این روش‎های درمان می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

• دارو درمانی

داروهای مورد مصرف برای درمان و کنترل فیبروم رحمی باید توسط پزشک تعیین شود و در دوره‎های مشخص مصرف گردد. در غیر این صورت عوارض بسیار بدتری را برای فرد به همراه دارد. برخی از داروهای تجویزی پزشک برای درمان فیبروم رحم عبارت است از: داروهای ضد بارداری، داروهای کابرگولین و یولی پریستال استات و دانازول جهت کاهش اندازه‎ی میوم‎ها، هورمون لوتئینی جهت کنترل میوم و…

• خارج کردن با عمل جراحی

در صورتی که فیبروم رحمی رشد بسیار داشته باشد و به کمک روش‎های درمانی دیگر قابل کنترل و درمان نباشد پزشک انجام عمل جراحی برای خارج نمودن آن را تجویز می‎کند.

• رژیم غذایی

تعیین رژیم غذایی مناسب در درمان انواع بیماری‎ها تاثیر بسیاری دارد. اغلب پزشکان به بیماران مبتلا به فیبروم رحمی توصیه می‎کند تا مصرف سیب‎زمینی، میوه و سبزیجات را در رییم غذایی خود لحاظ نمایند تا از پیشرفت میوم‎ها جلوگیری کنند.

مزایای درمان میوم رحم در اصفهان

درمان فیبروم رحم برای فرد مبتلا امری ضروری است تا از بزرگ شدن و پیشرفت آن و بروز مشکلات بیشتر جلوگیری شود. این درمان‎ مزایای بسیاری برای بیمار به همراه دارد. از جمله:

• افزایش کیفیت رابطه‎ی جنسی
  • ایجاد خون‎ریزی‎های طبیعی در عادت ماهانه
  • از بین رفتن درد
  • درمان کم‎خونی
  • اطمینان از سلامت نوزاد در هنگام تولد در مادران مبتلا
  • درمان اختلالت ادرار و عفونت‎های ناشی از آن

نکات ضروری برای افراد مبتلا به فیبروم رحمی

• معاینات دوره‎ای جهت اطلاع از شرایط بیماری را در زمان مشخص انجام دهید.
  • به دلیل از دست دادن خون زیاد در رژیم غذایی خود مصرف مواد غذایی سرشار از آهن را قرار دهید تا دچار کم‎خونی نشوید.
  • از مصرف داروهای ضدبارداری مگر با تجویز پزشک خودداری نمایید.
  • ابتلا به فیبروم رحمی الزاما به معنای عدم بارداری نیست و فرد می‎تواند زیر نظر پزشک متخصص زنان باردار شود.
  • اگر زن باردار میتلا به فیبروم رحمی باشد و فیبروم او به نحوی قرار گرفته باشد که مانع خروج نوزاد گردد پزشک جهت جلوگیری از سقط نوزاد روش زایمان سزارین را الزامی می‎داند.