خون ریزی غیر طبیعی رحم

خون ریزی غیر طبیعی رحم : به طور طبیعی هر فرد با رسیدن به سن بلوغ به صورت ماهیانه به مدت سه تا هفت روز خون‎ریزی رحمی دارد. اما در صورتی که در بین این دورن فرد دچار خون‎ریزی شود بنا به میزان خون‎ریزی و مدت زمان آن می‎تواند امری خطرناک باشد و ضروری است فوراً مورد معاینه و درمان قرار گیرد. علت بروز این اختلال می‎تواند دلایل متفاوتی باشد. در ادمه به بررسی علت خون‎ریزی‎هی غیر طبی از رحم و نحوه‎ی درمان آن می‎پردازیم.

علل خون ‎ریزی غیر طبیعی رحم

خون‎ریزی غیر طبیعی در بین زنان می‎تواند به دلایل متفاوتی رخ دهد در ادامه به بیان برخی از انواع این دلایل می‎پردازیم:

• تومورهای کوچک و یا بزرگ که به آن‎ها پولیپ یا فیبروئید گویند
  • عفونت و یا سرطان رحم
  • عدم تعادل هورمونی

تشخیص علت خون ریزی غیر طبیعی رحم

پزشک بنا به سن بیمار معاینات و آزمایشات لازم را تجویز می‎نماید تا علت بروز این اختلال را بیابد و به درمان آن اقدام نماید. از جمله روش‎های تشخیص علت خون‎ریزی غیرطبیعی رحم باید به موارد زیر اشاره نمود:

• تست بارداری
  • آزمایش خون برای اطمینان از عدم کمبود آهن و کم خونی
  • سونوگرافی از لگن برای بررسی رحم و تخمدان
  • نمونه برداری از آندومتر
  • هیستروسکوپی

انواع خون ریزی غیر طبیعی رحم

اختلال در خون‎ریزی رحمی می‎تواند بننا به دلیل بروز آن به چند نوع مختلف تقسیم گردد. انواع خون‎ریزی غیرطبیعی رحم عبارت است از:

• منوراژی

دلیل بروز این نوع خون‎ریزی تومورهای بدخیم است.

• متروراژی

سبب بروز لکه بینی در حد فاصل دوره‏‎های عادن ماهانه می‎شود

• هیپومنوره

افرادی که مصرف قرص ضدبارداری دارند به این اختلال مبتلا می‎شوند. هیپومنوره سبب خون‎ریزی کم و خفیف در فرد می‎شود.

• الیگومنوره

اگر دوره‎های پریود فرد به طور تقریبی هر 35 روز یکبار باشد به الیگومنوره مبتلا است.

• پلی منور

این اختلال بر خلاف نوع قبل زمانی رخ می‎دهد که فاصله بین پریود فرد کمتر از حالت طبیعی و حدودا 20 روز باشد.

روش‎های درمان خون ریزی غیر طبیعی رحم

درمان خون‎ریزی غیرطبیعی رحم می‎تواند به چند روش انجام شود. انتخاب روش مناسب توسط پزشک براساس فاکتورهای بسیاری انجام می‎شود. از جمله عوامل بسیار مهم در تعیین روش درمان باید به مواردی چون سن بیمار، علت خون‎ریزی، تمایل بیمار به بارداری در آینده، میزان خون‎ریزی و شرایط بیمار اشاره نمود. برخی از روش‎های مهم و تاثیرگذار در درمان این بیماری عبارت است از:

• آی یو دی

آی یو دی یک وسیله پلاستیکی کوچک است که برای جلوگیری ازبارداری از طریق واژن وارد رحم می‎شود. یکی از انواع آی یو دی‎ها به آزاد سازی هورمون‎ها کمک بسیاری می‎کند که در نتیجه میزان خون‎ریزی غیرطبیعی رحم را تا حد قابل توجهی کاهش می‎هد.

• داروهای کنترل بارداری

داروهای ضدبارداری شامل هورمون‎های لازم جهت ضخیم نگه‎اشتن پوشش رحم بیمار است. این داروها نه تنها به کنترل و منظم نمودن چرخه عادت ماهانه کمک بسیاری می‎نماید بلکه می‎توانند سبب کاهش اختلال در خون‎ریزی‎های رحمی شود.

• هیسترکتومی

در این جراحی رحم بیمار از بین می‎رود. بیمار پس از انجام این روش درمان دیگر قادر به بارداری نخواهد بود همچنین دوره‎های خون‎ریزی او به طور کامل از بین می‎رود.

عوارض ناشی از خون ریزی غیر طبیعی رحم

هر نوع بیماری و اختلالی که سلامتی فرد را تحت شعاع قرار دهد و روند زندگی او را از حالت طبیعی خرج نماید قطعا فرد را با مشکلات و عوارض بسیاری همراه خواهد کرد. از جمله عوارض و مشکلاتی که به دلیل خون‎ریزی غیرطبیعی برای فرد ایجاد می‎شود می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

• افزایش فشار روحی و استرس
  • تاثیر منفی بر کیفیت فرد به دلیل عدم پیش‎بینی شروع خون‎ریزی
  • افزایش احتمال کم‎خونی در فرد

سن خون ریزی غیر طبیعی

این اختلال ممکن است در هر سنی برای فرد رخ دهد. اما در سنین خاصی این اختلال افزایش می‎یابد. در سال‎های اولیه‎ی بلوغ و شروع دوره‎های عادت ماهانه همچنین در سال‎های پایانی آن یعنی دوران یائسگی احتمال خون‎ریزی‎های غیر طبیعی در فرد افزیش می‎یابد که ممکن است بنا به دلایل مختلفی باشد. اما به طور کلی هر فردی در هر زمانی ممکن است به این اختلال مبتلا گردد.

هزینه‎ های درمان

همانطور که مطرح شد درمان اختلال خون‎ریزی رحمی بنا به دلیل بروز آن انجام می‎شود. بنابراین تا پیش از معاینه‎ی بیمار توسط پزشک نمی‎توان این هزینه را تعیین نمود. هزینه‎ی درمان این اختلال وابسته به عوامل بسیاری چون دلیل بروز بیماری، دستمزد پزشک، میزان اختلال، روش درمان و… است. البته در صورتی که بیمار تحت پوشش بیمه باشد می‎تواند از مزایای آن برای کاهش هزینه‎های درمانی استفاده نماید. اما لازم است پیش از اقدام با مشاور بیمه‎ی خود مشورت نماید تا از پوشش هزینه‎ها توسط شرکت بیمه اطمینان حاصل نماید.

نتایج حاصل از درمان

میزان موفقیت درمان این اختلال به انتخاب روش مناسب است. در صورتی که پزشک نتواند به درستی علت بروز این بیماری را تشخیص دهد نمی‎تواند روش مناسبی برای درمان آن تجویز نماید. اما در صورتی که درمان به درستی انجام شود می‎توان انتظار درمان قطعی این بیماری را داشت. بنابراین برای اطمینان از کسب بهترین نتیجه برای درمان خون‎ریزی غیرطبیعی ضروری است در انتخاب پزشک معالج دقت بسیاری داشته باشید.