درمان مشکلات یائسگی

درمان مشکلات یائسگی در اصفهان : یائسگی روند طبیعی افزایش سن در زنان است. این مرحله از زندگی زنان که ممکن است در اواخر دهه 40 تا اوایل دهه 50 سالگی آن‎ها بروز یابد شامل کاهش ترشح استروژن است تا حدی که قاعدگی متوقف شود و فرد دیگر عادت ماهیانه نداشته باشد. در واقع زمانی که قاعدگی متوقف شود فرد یائسه شده است. آنچه که در این دوران بسیار حائز اهمیت است تغییراتی می‎باشد که در فرد بروز می‎کند. در برخی موارد این تغییرات موقتی بوده و به مرور زمان از بین می‎رود اما در برخی موارد دیگر نیاز به درمان دارد. لازم است خود شخص و اطرافیان او نسبت به این علائم و تغییرات اطلاعات کاملی داشته باشند تا بتوانند این دوران را به راحتی پیشت سر گذارند. در ادامه به بررسی علائم و مشکلات دوران یائسگی می‎پردازیم.

سن شروع یائسگی

یائسگی یک روند تدریجی را طی می‎کند تا در این دوران علاوه بر جسم فرد روح و روان او نیز فرصت لازم برای ایجاد تغییر را کسب نماید. این سن در افراد مختلف ممکن است متفاوت باشد. اما به طور کلی از سن 50 تا 55 متغییر است. اما روند اصلی آن از دهه 40 زندگی فرد آغاز می‎شود.

علائم یائسگی

پیش از شروع دوران یائسگی فرد دوران قبل از آن را می‎گذراند. ممکن است دوره‎ی پیش از یائسگی تا دو سال به طول بی‎انجامد. در این دوران زنان علائم و نشانه‎های مختلفی را در خود مشاهده می‎کنند زیرا یائسگی سبب ایجاد تغییراتی در ترشح هورمون‎ها می‎گردد و یا برخی ویتامین‎ها و مواد  معدنی در بدن فرد کاهش می‎یابد. این علائم ممکن است از هر فرد نسبت به فرد دیگر متفاوت باشد. اما برخی از علائم کلی که در اغلب این افراد مشاهده می‎شود شامل موارد زیر است:

• گرگرفتگی
  • تعرق در شب
  • خشکی واژینال
  • ریزش مو، ناخن‎های شکننده و سایر علائم که نشان از تغییرات هورمونی دارد
  • افزایش وزن
  • اختلالات خواب
  • آلرژی‎های جدید
  • سوزش زبان
  • کاهش تمایلات جنسی
  • نوسانات خلقی
  • سرگیجه، ضعف و خستگی
  • بی‎اختیاری ادرار
  • پوکی استخوان

پیشگیری از مشکلات دوران یائسگی

اگر فرد در دوران یائسگی و پیش از آن بدن خود را آماده این مرحله نماید از بروز بسیاری از بیماری‎ها و مشکلات پس از آن پیشگیری می‎کند. بهتر است زمانی که فرد احساس می‎کند به دوران یائسگی نزدیک است به پزشک متخصص زنان مراجعه نماید تا پزشک با بررسی شرایط جسمی فرد نکات ضروری را به او اعلام نماید. رعایت برخی موارد می‎تواند فرد را در گذراندن این دوران حساس بسیار یاری دهد و از بروی مشکلات جدی پس از آن پیشگیری نماید. از جمله برخی از این موارد باید به گزینه‎های زیر اشاره نماییم:

• رژیم غذایی مناسب

رژیم غذایی سالم و مناسب نه تنها در دوران یائسگی بلکه در تمام دوران زندگی هر فرد اهمیت بسیاری دارد. رژیم غذایی هر فرد ممکن است متفاوت از فرد دیگر باشد بنابراین بهتر است براساس شرایط جسمی هر کسی رژیم غذایی مخصوص به او تنظیم شود. این رژیم غذایی باید شامل انواع ویتامین‎ها و مواد معدنی، مقدار زیادی نوشیدنی و سبزیجات باشد. برنامه غذایی اهمیت بسیار بالایی در دوران پیش از یائسگی و یائسگی دارد. پزشک می‎تواند در تعیین این رژیم کمک بسیاری به فرد نماید.

• سبک زندگی

همانطور که پیش‎تر مطرح شد از افزایش اضافه وزن در دوران یائسگی باید پیشگیری شود. این مهم با انجام برخی ورزش‎ها قابل دستیابی است. همچنین ورزش مناسب می‎تواند از میزان تغییرات خلق و خو و افسردگی بکاهد. توجه داشته باشید رعایت سه وعده غذا در روز، تنطیم برنامه خواب و… نیز در این دوران بسیار کمک کننده است.

درمان مشکلات یائسگی در اصفهان

بهترین روش برای کاهش علائم موقت و دائم یائسگی پیشگیری از بروز آن است. اما در برخی موارد که حتی به کمک رعایت موارد پیشگیری، علائم آن بروز یافت می‎توان به کمک برخی روش‎ها از شدت آن کاست و یا به طور کامل آن را درمان نمود. درمان مشکلات این دوران حساس روش‎های خانگی و یا پزشکی دارد. برای انجام روش‎های خانگی باید توجه داشته باشید که به آن موارد حساسیت و یا آلرژی نداشته باشید. این روش در اغلب موارد نتیجه مطلوب ایجاد نمی‎کند. اما روش‎های پزشکی به دلیل بررسی کامل شرایط بیمار توسط پزشک می‎تواند بیشتز مثمر ثمر واقع گردد. برخی از این درمان‎ها عبارت است از:

• هورمون درمانی یائسگی که می‎تواند گرگرفتگی، تعرق شبانه، مشکلات خواب، تغییرات خلق‎وخو، کاهش روند از دست دادن استخوان، افسردگی و… را کاهش دهد و یا رفع نماید.
  • درمان خشکی واژن به کمک روان کننده‎ها
  • تغییر رژیم غذایی
  • دارو درمانی
  • ورزش

به یاد داشته باشید یائسگی به معنای نزدیک شدن سال‎های پایانی زندگی نیست و قرار نیست دوران قبل و بعد آن تفاوت چندانی با یکدیگر داشته باشد. این روند طبیعی زندگی زنان است که باید ظی شود. البته برخی افراد در جوانی با این دوران روبه‎رو می‎شوند.  شما می‎توانید به کمک مشاوره با پزشک زنان و رعایت موارد ضروری در این دوران یائسگی خوب و بدون عوارضی را پشت سر گئارید.