درمان پولیپ دهانه رحم در اصفهان

درمان پولیپ دهانه رحم در اصفهان : دهانه‎ی رحم یکی از اعضای اندام تناسلی زنانه است که رحم را به واژن متصل می‎کند. اسپرم از دهانه‎ی رحم عبور می‎کند تا تخمدان را بارور نماید. یکی از بیماری‎های مهم این عضو پلیپ دهانه‎ی رحم است. این پولیپ به صورت یک غده‎ی غیر سرطانی و خوش‌‎خیم بروز می‎یابد. این پولیپ می‎تواند به صورت تکی و یا چندتایی رشد نماید. اندازه‎ی این پولیپ‎ها با یکدیگر متفاوت است اما اندازه‎ی آن‎ها به طور معمول بین یک تا دو سانتی‎متر است. در ادامه به بررسی این بیماری و انواع آن می‎پردازیم.

انواع پولیپ دهانه‎ی رحم

پولیپ دهانه‎ی رحم به لحاظ مکان قرار گیری آن به دو نوع تقسیم می‎شود که در ادامه به بیان آن‎ها می‎پردازیم:

• خارج از دهانه رحم

این نوع پولیپ که بر روی سطح خارجی دهانه رحم رشد می‎یابند اغلب در زنان پس از یائسگی بروز می‎نماید.

• دورن دهانه رحم

پولیپ‎های درون دهانه‎ی رحم که شایع‎تر است در غدد دهانه رحم ظهور می‎یابند.

علل ابتلا به پولیپ دهانه رحم

علت ابتلا به بیماری پولیپ دهانه رحم در زنان می‎تواند متفاوت باشد. برخی از علل این بیماری عبارت است از:

• التهاب دهانه رحم و واژن
  • گرفتگی عروق
  • افزایش میزان هورمون استروژن
  • اضافه وزن

این بیماری در زنانی که هنوز به سن شروع دورن قاعدگی نرسیده‎اند بسیار نادر است.

علائم بیماری پولیپ دهانه رحم

این بیماری نیز ممکن است در برخی افراد بدون هیچگونه علائمی بروز یابد و یا در برخی دیگر با علائمی همراه باشد. برخی از علائم این بیماری در زنان عبارت است از:

• خون‎ریزی بیش از حد طبیعی در دورن قاعدگی
  • ترشحات بدبوی واژن
  • خون‎ریزی پس از قاعدگی
  • خون‎ریزی در فاصله‎ی بین عادات ماهیانه و یا پس از رابطه‎ی جنسی

تشخیص بیماری پولیپ دهانه رحم

تشخیص قطعی بیماری پولیپ دهانه رحم توسط پزشک متخصص زنان انجام می‎شود. این تشخیص ممکن است با معاینات فیزیکی و یا در مواردی انجام برخی آزمایشات صورت گیرد. از آزمایشات مهم تشخیص این بیماری باید به نمونه برداری از اندومتر، هیستروسکوپی، سونوهیستروگرافی و سونوگرافی ترانس واژینال اشاره نمود.

انواع روش‎های درمان پولیپ دهانه رحم اصفهان

اگرچه پزشک در صورت تشخیص بیماری پولیپ درمان آن را به طرق مختلف تجویز می‎نماید اما در صورتی که بیماری در مرحله‎ی حاد نباشد و برای بیمار ناراحتی به همراه نداشته باشد ممکن است پزشک خارج کردن آن را ضروری نداند و تنها این عارضه را تحت نظر گیرد تا از پیشرفت آن جلوگیری نماید. در صورتی که تشخیص پزشک بر پولیپ سرطانی دهانه رحم باشد درمان‎های مخصوص صورت می‎گیرد در غیر این صورت می‎توان این بیماری را به یکی از روش‎های زیر درمان نمود:

• دارو درمانی

این درمان برای بیمارانی تجویز می‎شود که پولیپ آن‎ها در مراحل اولیه قرار دارد. دارو درمانی به کاهش علائم بیماری کمک شایانی می‎کند اما این درمان موقتی است. دارو درمانی باید زیر نظر پزشک متخصص انجام شود.

• لیزر درمانی

لیزر درمانی برای برداشت پلیپ یک روش درمانی غیرتهاجمی و بدون درد است.

• عمل جراحی

در این روش پزشک یک نخ مخصوص ر به دور ریشه‎ی پولیپ می‎پیچاند و آن را بیرون می‎کشد سپس به کمک نیتروژن مایع، لیزر درمانی و یا ریشه کنی با الکتروکوتر ریشه‎ی پلیپ را از بین می‎برد.

برای درمان پولیپ‎های خیلی بزرگ این جراحی تحت بی‎هوشی کامل و با ایجاد برش برداشته می‎شود.

البته لازم به ذکر است پولیپ دهانه رحم در برخی موارد به صورت خودبه‎خود در زمان پریود از دهانه رحم جدا شده و خارج می‎شود.

پس از درمان این بیماری ضروری است تا سه روز از برقراری رابطه‎ی جنسی بپرهیزید.

هزینه درمان بیماری پولیپ دهانه رحم اصفهان

هزینه‎ی درمان پولیپ دهانه رحم وابسته به فاکتورهای بسیاری است. بنابراین پزشک تنها پس از معاینه بیمار می‎‎تواند این مبلغ را تعیین نماید. هزینه درمان این بیماری تحت تاثیر عوملی چون شرایط بیمار، روش درمان، میزان پیشرفت بیماری، دستمزد پزشک و… است. البته هزینه‎ی درمان پولیپ دهانه رحم را اغلب شرکت‎های بیمه تحت پوشش خود قرار می‎دهند بنابراین استفاده از بیمه می‎تواند هزینه‎ی آن را تا حد قابل توجهی کاهش دهد.

پیشگیری

پیشگیری از ابتلا به بیماری بسیار بهتر از درمان آن است. اگرچه جلوگیری از ابتلا به برخی بیماری‎ها به فرد مربوط نمی‎شود اما هر کس می‎تواند با رعایت برخی نکات ضروری از سلامت خود در برابر انواع بیماری‎ها مراقبت نماید. یکی از راه‎هایی که نه تنها سبب پیشگیری از پولیپ دهانه رحم می‎شود بلکه به طور کلی در سلامت فرد تاثیر دارد رعایت بهداشت فردی می‎باشد. همچنین پوشیدن لباس زیر نخی سبب جلوگیری از ابتلا به عفونت و در نهایت پولیپ دهانه رحم می‎شود.

انجام معاینات دوره‎ای برای هر فردی ضروری است. در این معاینات در صورتی که فرد مشکوک به بیماری خاصی باشد پیش از ابتلا اقدامات لازم برای درمن و یا پیشگیری از آن انجام می‎شود.

نتایج حاصل از درمان

درمان بیماری پولیپ دهانه رحم یک درمن غیر تهاجمی و ساده است. اغلب این درمان‎ها با موفقیت انجام می‎شود اما این مهم بدان معنا نیست که امکان بازگشت بیماری برای فرد از بین می‎رود. بلکه بیمار پس از درمن باید معاینت دوره‎ای و آزمایشات لازم برای اطمینان از عدم ابتلای مجدد را انجام دهد.