سرطان دهانه رحم

هر یک از اندام‎های بدن از چند بخش تقسیم می‎شود که بیماری‎های مخصوص به خود را دارد. یکی از قسمت‎های اندام تناسلی زنانه دهانه رحم است. دهانه رحم انتهای واژن را به رحم متصل می‎نماید. سرطان دهانه رحم و یا سرطان گردن رحم از بیماری‎های شایع زنان است. در صورتی که تقسیم سلولی در دهانه رحم به صورت کنترل شده و نرمال انجام نگیرد و یا سلول‎های پیر و آسیب دیده از بین نرود یک توده‎ی بافتی تشکیل می‎شود. این توده‎ی بافتی و یا تومور می‎تواند در صورتی که به موقع مورد درمان قرار نگیرد بافت‎های عمیق‎تر و یا بافت‎های اطراف دهانه رحم را درگیر نماید.

علل ابتلا به سرطان دهانه رحم

نمی‎توان به طور قطع دلیل ابتلا به این سرطان را تعیین نمود. اما طبق نظر پزشکان ویروس HPV تنها عامل قطعی شناخته شده برای ابتلا به این بیماری است. در حالت عادی بدن افراد بدون نیاز به درمان می‎تواند این ویروس را در بازه زمانی دفع نماید اما در صورتی که سیستم ایمنی بدن فرد ضعیف باشد این ویروس به صورت زگیل تناسلی نمایان می‎شود. در چنین شرایطی سلول‎های دهانه رحم به صورت غیر عادی تکثیر می‎نمایند و ضایعات پیش سرطانی ایجاد می‎شوند. تبدیل این ضایعات پیش سرطانی به سرطان دهانه رحم وابسته به برخی موارد چون تعدد شرکای جنسی، مصرف دخانیات و یا مجاورت با دود آن و یا تجربه رابطه جنسی در سنین پایین است.

علائم سرطان دهانه رحم

علائم بیماری در افراد مختلف بنا به سیستم بدنی آن‎ها می‎تواند به صورت متفاوت بروز یابد. اما برخی از علائم مشابهی که در افراد مبتلا به این سرطان مشاهده شده است می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

• خون‎ریزی‎های غیرطبیعی
  • ترشحات واژینال که اغلب بدبو هستند
  • احساس درد
  • خون‎ریزی در حین رابطه جنسی و ی در حد فاصل زمان پریودها

این بیماری در زنانی که رابطه‎ی جنسی نداشته‎اند و بیماری آن‎ها در مراحل اولیه است ممکن است هیچگونه علائمی نداشته باشد و تنها در معاینات دوره‎ای قابل تشخیص باشد.

درمان سرطان دهانه رحم در اصفهان

تشخیص سرطان دهانه رحم

تشخیص قطعی این بیماری تنها توسط پزشک و تحت انجام آزمایشات مربوطه انجام می‎شود و نمی‎توان به صرف مشاهده علائم فوق ابتلا به این بیماری را تشخیص داد. زیرا در برخی موارد ممکن است این علائم بنا به دلایل دیگر مانند ابتلا به یک نوع دیگر از بیماری رخ دهد. از جمله آزمایشات مرتبط با سرطان دهانه رحم باید به تست پاپ اسمیر، برداشت نمونه بافتی و یا معاینه دهانه رحم به کمک کولپوسکوپ که بدون خطر و عوارض است اشاره نمود.

انواع روش درمان

در وهله اول لازم است به این مهم توجه شود که بیماری‎های زنان مانند سرطان دهانه رحم با انجام معاینات دوره‎ای در مراحل اولیه که ضایعات پیش سرطانی هنوز تبدیل به سرطان نشده‎اند قابل پیشگیری و درمان است و بنا به نوع سرطان و مکان رشد تومور می‎توان آن را تحت کنترل و درمان قرار داد. بنا به شرایط بیمار پزشک روش درمان این بیماری را تعیین می‎نماید.

برخی از انواع روش‎ های درمان عبارت است از:

• جراحی

اگر بیماری در مراحل اولیه باشد پزشک با برداشت بخشی از واژن و یا غدد لنفاوی لگن اقدام به درمان می‎نماید. اما اگر بیماری پیشرفته باشد ممکن است پزشک برداشت کامل رحم را تجویز نماید که در این صورت زنان قدرت باروری خود را از دست می‎دهند و قاعدگی آن‎ها قطع می‎شود.

• رادیوتراپی

رادیوتراپی به کمک اشعه‎ای با انرژی بالا سلول‎های سرطانی را از بین می‎برد. در برخی موارد استفاده از این روش برای از بین بردن سلول‎های سرطانی و جلوگیری از احتمال بازگشت سرطان است.

• شیمی درمانی

پزشک در روش شیمی درمانی به کمک دارو از تقسیم و رشد سلول‎های سرطانی جلوگیری می‎کند. این داروها ممکن است به صورت تزریقی و ی خوراکی باشد. مدت زمان این درمان در بیماران مختلف بنا به شرایط آن‎ها متفاوت است.

هزینه ‎درمان سرطان دهانه رحم

هزینه‎ی درمان  توسط پزشک معالج تعیین می‎گردد. این هزینه پس از معاینه بیمار و با توجه به عواملی چون شرایط فرد، میزان پیشرفت بیماری او، دستمزد پزشک، روش درمان، مکان درمان و… مشخص می‎شود. اغلب شرکت‎های بیمه هزینه‎های ناشی از این درمان را تحت پوشش خود قرار می‎دهند این مهم سبب کاهش این هزینه‎ها می‎شود. بنابراین ضروری است پیش از اقدام به درمان با مشاور بیمه خود مشورت نمایید.

پیشگیری

مهم‎ترین اقدام برای پیشگیری از این بیماری مراجعه مستمر به پزشک متخصص زنان است. در این مراجعات پزشک بیمار را معاینه می‎کند تا در صورت ابتلا به بیماری آن را به موقع مورد درمان قرار دهد. زیرا برخی از بیماری‎ها علائم مشهودی به همراه ندارند و این امر سبب عدم اطلاع از آن و انجام درمان به موقع می‎گردد. همچنین انجام تست پاپ اسمیر در این زمینه بسیار کمک کننده است. این تست به طور کلی به غربالگری سلول‎های پیش سرطانی می‎نماید.

از دیگر موارد پیشگیری باید به استفاده از محافظت کننده‎ها در رابطه‎های جنسی اشاره نمود. همچنین پیشگیری از ابتلا به HPV تاثیر بسیاری در عدم ابتلا به سرطان دهانه رحم دارد.