عفونت گردن رحم

عفونت گردن رحم اندام تناسلی زنان از قسمت‌‎های مختلفی تشکیل شده است که هر کدام بیماری‎های مختص به خود را دارند. یکی از این قسمت‎ها گردن رحم است. گردن رحم در قسمت پایین رحم قرار دارد و متصل به واژن است.  از بیماری‎های بسیار شایع در بین بانوان است. این عفونت می‎تواند به دلایل مختلفی بروز یابد. در ادامه به بررسی بیماری عفونت گردن رحم می‎پردازیم.

دلایل ایجاد عفونت گردن رحم

از دلایل بروز عفونت در گردن رحم می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

• آسیب سلول‎های پوشاننده
  • حساسیت به مواد شیمیای موجود در تامپون، کاندوم، مواد بهداشتی زنان
  • برقراری رابطه‎ی جنسی ناسالم
  • باکتری‎های واژن

علائم عفونت گردن رحم

این بیماری مانند بسیاری دیگر از بیماری‎ها ممکن است علائمی نداشته باشد و تنها در معاینات دوره‎ای بیمار توسط پزشک زنان تشخیص داده شود.

این بیماری می‎تواند در برخی از افراد با علائمی زیر بروز یابد:

• ترشحاتی با رنگ خاکستری و یا زرد کم‎رنگ
  • خون‎ریزی غیر طبیعی در بین دوره‎های عادت ماهانه و یا پس از رابطه‎ی جنسی
  • درد در حین رابطه‎ی جنسی
  • اختلالات در ادرار منند درد
  • درد در لگن و یا شکم

تشخیص بیماری عفونت گردن رحم

اغلب پزشکان توصیه می‎کنند زنان از سن بلوغ به صورت دوره‎ای به پزشک زنان مراجعه نمایند تا مورد معاینه‎ی کامل قرار گیرند. این مهم از بروز بسیاری از بیماری‎های خطرناک جلوگیری می‎کند و به فرد کمک می‎کند تا در صورتی که مبتلا به ببیماری هستند در مراحل اولیه بیماری آن‎ها مورد تشخیص و درمان قرار گیرد. البته بسیاری از بیماری‎ها من جمله عفونت گردن دهانه رحم هیچ گونه علائمی ندارد و تنها در این معاینات قابل تشخیص است. پزشک می‎تواند با معاینه فیزیکی بیمار این بیماری را تشخیص دهد. اما در برخی موارد لازم است آزمایشاتی برای تشخیص انجام گیرد. از جمله این آزمایشات باید به آزمایش پاپ اسمیر، نمونه برداری از دهانه رحم، بررسی ترشحات دهانه رحم اشاره نمود.

انواع روش درمان

همانطور که مطرح شد ممکن است به دلایل مختلفی رخ دهد. درمان این بیماری وابسته به علت بروز آن است. در صورتی که پزشک زنان بتواند علت بیماری را به درستی تشخیص دهد می‎تواند یک درمان موفقیت آمیز برای از بین بردن این عفونت برای بیمار تجویز نماید. بنابراین انتخاب روش درمانی مناسب بر عهده‎ی پزشک است. اما لازم است بیمار از انواع روش‎های درمان عفونت گردن رحم اطلاع داشته باشد.

برخی از انواع روش‎های درمان این عفونت عبارت است:

• معمول‎ترین روش درمان عفونت گردن رحم تجویز آنتی‎بیوتیک است
  • اگر این عفونت ناشی از زخم در هانه رحم باشد پزشک از تکنیک کرایوسرجری استفاده می‎کند. در این روش پزشک به فریز کردن سلول‎های غیر عادی دهانه رحم می‎پردازد. این امر سبب از بین رفتن سلول‎های مورد نظر می‎شود.
  • درمان‎های خانگی در برخی موارد می‎تواند نتیجه‎ی مثبتی در درمان این بیماری داشته باشد اما در این درمان‎ها ضروری است از عدم حساسیت فرد به روش مورد نظر اطمینان کامل حاصل گردد. چای سبز و ماست از جمله مواردی است که می‎تواند در از بین بردن این عفونت موثر باشد.

لازم است بدانید عدم درمان عفونت گردن رحم سبب رشد آن می‎شود. بنابراین ضروری است در صورت تشخیص فوراً اقدام به درمان و از بین بردن آن نمایید.

اگر مبتلا به این بیماری هستید باید در دوران درمان از برقراری رابطه‎ی جنسی بپرهیزید. مدت زمان این ممنوعیت توسط پزشک تعیین می‎شود. ممکن است در برخی موارد بنا به تشخیص پزشک لازم باشد شریک جنسی بیمار نیز برای معاینه و درمان به پزشک متخصص مراجعه نماید.

عوارض عفونت گردن رحم

از بیماری‎هایی است که در صورت عدم درمان می‎تواند سبب بروز برخی مشکلات و عوارض حاد برای بیمار گردد. از عوارض این بیماری می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کاهش کیفیت رابطه‎ی جنسی به دلیل دردناک بودن آن برای بیمار
  • انتقال به شریک جنسی
  • عفونت لگن
  • مشکلات ناباروری
  • بارداری خارج از رحم که در صورت عدم درمان به موقع موجب مرگ بیمار می‎شود.

راه پیشگیری

همانطور که می‎دانید بهترین روش درمان هر بیماری پیشگیری از بروز آن است. عفونت گردن رحم نیز از این قاعده مستثنی نیست. برای پیشگیری از این بیماری ضروری است هر فرد نکات زیر را رعایت نماید:

• خودادری از تعدد شریک جنسی
  • عدم استفاده از محصولاتی که دارای ترکیبات شیمیایی هستند مانند تامپون‎های عطردار، محلول‎های شست‎وشوی بانوان، کاندوم‎های طعم‎دار
  • رعایت موارد بهداشتی در روابط جنسی مانند ضرورت استفاده از کاندوم مناسب

نتایج حاصل از درمان

درمان عفونت گردن رحم همانطور که بیان شد روش‎های مختلفی دارد. در اغلب موارد این بیماری به صورت کامل درمان می‎شود اما این بدان معنا نیست که فرد دیگر مبتلا به این عفونت نمی‎شود و یا برای همیشه از آن مصون است. پس از درمان ضروری است بیمار نکات لازم برای جلوگیری از ابتلای مجدد به این عفونت را رعایت نماید در غیر این صورت این بیماری می‎توند مجدد عود نماید و برای فرد مشکل ساز شود.