هیستروسکوپی رحم

هیستروسکوپی رحم : اندام تناسلی زنان از مهمترین اعضای بدن آن‎ها است. رحم یکی از بخش‎های اندام تناسلی است که نقش بسیار مهمی در نگه‎داری جنین دارد بنابراینضروری است به محض بروز علائم بیماری فورا به پزشک زنان مراجعه شود. برای بررسی اندام تناسلی و درمان بیماری‎های آن روش‎های مختلفی وجود دارد که بنا به علت بیماری روش مناسب انتخاب توسط پزشک انتخاب می‎شود. یکی از انواع این روش‎های درمانی هیستروسکوپی است. در ادامه به بررسی روش انجام این عمل و شرایط آن می‎پردازیم.

هیستروسکوپی رحم چیست

هیستروسکوپی نوعی آندوسکوپی است که در آن پزشک بدون نیاز به ایجاد برشی می‎تواند به کمک یک لوله‎ی بسیار نازک که حاوی دوربین است و از مجاری واژن وارد بدن می‎شود به بررسی اندام مورد نظر بپردازد. این عمل امکان معاینه و بررسی دقیق مخاط دهانه رحم، بافت پوششی داخل رحم و سوراخ‎های لوله فالوپ را برای پزشک فراهم می‎کند. هیستروسکوپی نه تنها به معاینه‎ی بیمار می‎پردازد بلکه می‎تواند اقدام به برداشت و یا نمونه برداری از بافت غیرطبیعی نیز نماید.

انواع هیستروسکوپی

همانطور که بیان شد این عمل می‎تواند به دو نوع تشخیصی و یا درمانی انجام شود. هر کدام از این روش‎ها به شرح زیر است:

هیستروسکوپی تشخیصی

این نوع هیستروسکوپی به تشخیص و بررسی مشکلات رحمی می‎پردازد. این عمل که ساده و سرپایی است به تشخیص بیماری‎های زیر می‎پردازد:

• خون‎ریزی‎های غیرطبیعی رحم
  • علت ناباروری
  • چسبندگی‎های داخل رحم
  • علت سقط‎های مکرر
  • پولیپ آندومتر
  • فیبروم رحمی
  • بررسی شرایط و وضعیت IUD
  • مشکلات دردهای لگنی
  • بررسی نتیجه‎ی درمان ناباروری
  • مشکلات مادرزادی رحمی

هیستروسکوپی رحم درمانی در اصفهان

در این روش پزشک علاوه بر تشخیص بیماری و بررسی آن در صورت لزوم بیماری را مورد درمان نیز قرار می‎دهد. در هیستروسکوپی درمانی که از لوازم دیگر مانند قیچی، لیزر و… نیز استفاده می‎شود پزشک به درمان برخی بیماری‎ها مانند موارد زیر می‎پردازد:

• برداشت پولیپ داخل رحم
  • برداشت فیبروم رحم
  • برداشت سپتوم و یا تیغه‎های داخلی رحم
  • درمان چسبندگی رحم
  • باز کردن لوله‎های رحم

موارد منع انجام

اگرچه انجام عمل هیستروسکوپی عوارضی برای فرد به همراه ندارد و نیاز به رعایت نکات خاصی ندارد اما برای برخی افراد انجام آن تجویز نمی‎شود. افرادی که مبتلا به موارد زیر هستند لازم است از انجام این درمان خودداری نمایند تا خطرات احتمال سلامتی آن‎ها را تهدید نکند:

• سرطان دهانه رحم
  • حاملگی
  • عفونت واژن

مزایا

عمل هیستروسکوپی چه نوع درمانی و چه نوع تشخیصی آن مزایای بسیاری برای فرد به همراه دارد. از جمله مزایای این روش می‎توان به موارد زیر اشاره نمود:

• کوتاه بودن زمان انجام این عمل
  • عدم نیاز به ایجاد برش برای بررسی اندام‎های داخلی
  • عدم ایجاد اسکار (جای زخم)
  • عدم بروز عفونت ناشی از زخم و برش جراحیت
  • دوران نقاهت کوتاه مدت

عوارض ناشی از هیستروسکوپی رحم

انجام این روش درمانی علاوه بر مزایایی که برای فرد به همراه دارد می‎تواند سبب بروز برخی عوارض و مشکلات نیز گردد. برخی از این عوارض می‎تواند کوتاه مدت و گذرا باشد. در دامه به بیان برخی از عوارض ناشی از انجام هیستروسکوپی می‌پردازیم.

• لکه و بینی و خون‎ریزی واژن
  • آسیب دیدن رحم که می‎تواند سبب عفونت و یا سوراخ شدن آن باشد.
  • درد شکم و گرفتگی عضلات
  • ضعف بدنی
  • درد در شانه‎ها

اما برخی از عوارض این عمل می‎تواند خطرناک باشد و به محض بروز ضروری است بیمار فورا یه پزشک معالج خود مراجعه نماید. این عوارض عبارت است ز:

• ترشحات و خون‎ریزی از وازن که شدید باشد.
  • ناتوانی و بروز اختلال در دفع ادرار
  • تب، لرز، استفراغ، تنگی نفس
  • دردهای شدید شکمی

نکات ضروری

برای کسب بهترین نتیجه با دقت بسیر بالا لازم است بیماری قبل و بعد از انجام هیستروسکوپی برخی نکات ضروری که توسط پزشک به اطلاع می‎رسد را انجام دهد. از جمله:

• پیش از شروع نجام این روش در صورتی که بیمار مبتلا به عفونت واژن باشد ضروری است به صورت کامل به درمان آن اقدام نماید.
  • اگر مبتلا به بیماری هستید و یا مصرف دارویی خاص دارید پیش از شروع درمان پزشک خود را در جریان قرار دهید. این اطلاعات می‎تواند کمک بسیاری در روند درمان به او نماید.
  • مثانه بیمار پیش از شروع درمان باید کاملا خالی باشد بنابراین از شب قبل از عمل مصرف هر نوع مایعات و غذا ممنوع است.
  • بهتر است موهای زائد موضع مورد نظر پیش از عمل به صورت کامل اصلاح گردد.
  • به مدت یک هفته پس از درمان از برقراری رابطه‎ی جنسی بپرهیزید. البته این مدت زمانی به صورت دقیق توسط پزشک به اطلاع بیمار می‎رسد.
  • پس از انجام عمل از مصرف الکل و دخانیات بپرهیزید.
  • تا دو روز پس از هیستروسکوپی از انجام فعالیت‎های سنگین خودداری نمایید.
  • توجه اشته باشید مصرف داروهای تجویز شده پزشک ر زمان مقرر کمک بسیاری در کاهش دوران نقاهت بیمار دارد.

هزینه ی انجام عمل هیستروسکوپی

هیزنه‎ی انجام عمل هیستروسکوپی بنا به فاکتورهای متفاوتی تعیین می‎شود. این مبلغ پس از معاینه‎ی بیمار توسط پزشک و بررسی عواملی چون شرایط بیمار، دلیل انجام این عمل، نحوه انجام هیستروسکوپی، دستمزد پزشک، مکان انجام آن و… مشخص می‎شود.