واکسن hpv در اصفهان

واکسن hpv در اصفهان :  بهترین روش درمان هز بیماری پیشگیری از بروز آن است. پیشگیری از بیماری‎های مختلف می‎تواند متفاوت باشد. روش پیشگیری از برخی بیماری‎ها استفاده از واکسن آن در زمان مناسب است. واکسن hpv  از انواع واکسن‎هایی می‎باشد که از بیماری‎های آلت تناسلی و یا بروز ویروس زگیل تناسلی پیشگیری می‎کند. اما نکته بسیار مهم در تزریق این واکسن زمان تزریق آن است. در ادامه به بررسی واکسن hpv می‎پردازیم.

اهمیت تزریق واکسن hpv

Hpv یا زگیل تناسلی ویروسی است که در اندام تناسلی خود را نشان می‎دهد. این ویروس که در وقع نوعی تومور سرطانی خوش‎خیم است بسیار مسری بوده و به راحتی از طریق رابطه جنسی ناسالم و یا تماسی پوستی منتقل می‎شود. اگرچه زگیل تناسلی به خودب خود خطرناک نیست اما می‎تواند سبب بروز برخی بیماری‎ها همچون سرطان گردد بنابراین تشخیص و درمان به موقع آن اهمیت بسیاری دارد. اما آنچه در این بین بسیار اهمیت دارد امکان ابتلا به زگیل تناسلی بدون هیچ گونه علائم است. یکی از علل توصیه پزشکان بر مرجعات دوره‎ای و معاینه تشخیص به موقع بیماری‎هایی همچون زگیل تناسلی می‎باشد که هیچ گونه علائمی ندارد و به راحتی از شخصی به شخص دیگر منتقل می‎شود.

کشف واکسن hpv این امکان را فراهم نموده تا فردی که آن را تزریق می‎کند از عدم ابتلا به این بیماری اطمینان کامل حاصل نماید. افرادی که واکسن hpv در اصفهان را به طور کامل استفاده می‎کنند در واقع از ابتلا به این عارضه پیشگیری می‎نمایند.

انواع واکسن hpv

به طور کلی دو نوع واکسن hpv تا کنون کشف شده است تا خطر ابتلا به بیماری زگیل تناسلی را تا حد قابل توجهی کاهش دهد:

• گارداسیل

تجویز این نوع واکسن برای افراد 11 تا 12 ساله در دو دوره صورت می‎گیرد. دوز دوم گارداسیل 6 تا 12 ماه پی از نوبت تزریق اول باید انجام شود.

• سرواریکس

این واکسن جایگزین واکسن گارداسیل است. این واکسن فرد را تنها در برابر نوع 16 و 18 ویروس hpv مقاوم می‎کند. تزریق واکسن سرواریکس در طولانی مدت سبب افزایش قدرت ایمنی بدن فرد می‎گردد. واکسن سرواریکس در سه نوبت به فرد تزریق می‎شود. واکسن دوم یک ماه پس از واکسن اول و واکسن سوم 6 ماه پس از واکسن اول باید تزریق شود.

لازم به ذکر است تزریق این واکسن‎ها به معنای پیشگیری کامل از ابتلا به زگیل تناسلی نیست و 30 درصد این دست ویروس‎ها می‎توانند از واکسن مذکور جان سالم به در برده و فرد را درگیر با بیماری نمایند. به همین دلیل مراجعات دوره‎ای به پزشک متخصص حتی پس از تزریق واکسن ضروری است.

عوارض تزریق واکسن hpv

تزریق واکسن hpv در اصفهان میتواند عوارضی برای فرد ایجاد نماید. این عوارض در اغلب موارد موقتی بوده و به مرور زمان از بین می‎رود. از جمله عوارض موقتی و احتمالی واکسن hpv عبارت است از:

• سردرد و سرگیجه
  • خارش و سوزش و قرمزی

اما لازم است بدانید ممکن است در برخی موارد تزریق واکسن مذکور عوارض جدی‎تری را در پی داشته باشد که در چنین مواردی لازم است به پزشک خود اطلاع دهید. عوارضی مانند:

• خستگی و ضعف
  • درد عضلانی
  • درد مفاصل
  • تورم غدد
  • واکنش آلرژیک
  • غش

زمان تزریق واکسن hpv نوع گارداسیل

اگرچه واکسن گارداسیل برای افرادی با 9 سال سن نیز تزریق می‎گردد اما پزشکان توصیه می‎کنند افراد در سن 11، 12 سالگی اقدام به تزریق این واکسن نمایند. البته لازم به ذکر است که در دوره سنی این واکسن قابلیت تزریق دارد اما بهتر است پیش از شروع فعالیت جنسی تزریق شود تا نتیجه مطلوب حاصل گردد. زیرا ممکن است فرد پیش از تزریق این واکسن مبتلا به انواع بیماری گردد که در این صورت تزریق این واکسن تاثیر چندانی ندارد.

تحقیقات بر نوزادانی که در پیش از زایمان مادر آن‎ها واکسن گارداسیل را دریافت کرده نشان از بروز وضعیت حاد و حساس ندارد اما بهتر است در دوران بارداری از مصرف این واکسن خودداری گردد تا از بروز هرگونه عوارض و مشکلات احتمالی پیشگیری شود.

واکسن سرواریکس نیز پس از 12 سالگی و پیش از 45 سالگی باید تزریق شود. این واکسن نیز باید پیش از شروع فعالیت‎های جنسی به فرد تزریق شود.

تاثیر واکسن hpv در اصفهان

تاثیر تزریق واکسن hpv در اصفهان طولانی مدت است. به نحوی که حتی 10 سال پس از تزریق آن فرد ایمن از تمام بیماری‎هایی خواهد بود که این واکسن از بروز آن پیشگیری می‎کرد. البته همانطور که بیان شد لازم است بدانید هر دو نوع واکشن hpv تنها از برخی بیماری‎های جنسی پیشگیری م‎کند به نحوی که سرواریکس فرد را تنها در برابر نوع 16 و 18 بیماری hpv مقاوم می‎نماید بنابراین نباید توقع معجزه از این واکسن داشت.

لازم به ذکر است واکسن hpv هیچگونه جنبه درمانی ندارد و تنها فرد را در برابر برخی بیماری‎ها محافظت می‎نماید اما نمی‎تواند بیماری و عارضه به وجود آمده را درمان نماید. به همین دلیل از افراد خواسته می‎شود تا پیش از ابتلا واکسن را تزریق نمایند زیرا پس از آن می‎تواند تا حدی بی‎تاثیر باشد.